Směrový (directional) scanner
Směrový scanner je jeden z nejsilnějších nástrojů, který je EVE pilotovi k dispozici. Ale jeho používání může, obzvláště pro nováčky být těžko pochopitelné či matoucí. Tento článek nám osvětlí základy jeho používání.
Scanner versus overview
Overview je stálou částí inteface, když jste právě ve vesmíru, najdete ho v horním pravém rohu, můžete ho minimalizovat, upravovat velikost, posouvat, atd. Můžete měnit i to co vám ukazuje a to úpravou nastavení kliknutím pravého tlačítka a zvolením settings, zde pak podle potřeby změníte to co chcete či nechcete, aby vám ukazoval. Upravené nastavení je možné uložit, dokonce si jich vytvořit několik různých a kdykoliv mezi nimi vybírat.
Scanner je normálně zavřený a otevřete ho tlačítkem "scanner" na HUDu, vlevo od dolního středu obrazovky (nebo Ctrl+F11). Okno scanneru kombinuje systémový scanner, směrový scanner a analýzu měsíce. My se budeme věnovat směrovému scanneru.
Ve zkratce: scanner je to co použijete, jestliže overview vám nemůže říci co je okolo vás. Můžete přenastavit overview, aby vám ukázalo všechny možné objetky ve vaší blízkosti (tomu se říká grid) a všechny globálně možné vzdálené objekty ke kterým můžete warpnout, jako jsou belty, planety, stanice, brány, atd. Směrový scanner vám ukáže takřka vše co overview a to do jeho maximálního dosahu (okolo 14,35 AU). Jednou z věcí které neukazuje jsou NPC, narozdíl od overview.
Overview je jako 360 stupňový scan vašeho okolí. Ukazuje v přímém přenosu informace o objektech, jako vzdálenost rychlost, atd. Směrový scanner oproti tomu ukáže, jen výsek směru vašeho pohledu a informace je jakoby snímkem jednoho okamžiku, bez informací jako rychlost a vzdálenost (krom stálých objektů).
Mapa systému a scanner
Mapa systému je součástí celkové mapy, zpřístupníme ji přepnutím na systém map (nebo klávesou F11), ve středu obrazovky vydíte vaši pozici. Směr paprsku scanu je stejný jako úhel vašeho otáčení kamery pohledu z vaší lodi, u mapy systému je to,když se díváte na něco skrze vaši loď, která je vaším středem. Úhel vašeho pohledu má vždy 100 stupňů.
Pro představu jeden obrázek viděný jakoby seshora ve 2D, mapa systému je samozřejmně ve 3D.
Směrový scanner Pokud v jeho okně zakliknete položku "use overview settings", scanner vám ukáže pouze to co se zobrazuje ve vašem overview, pokud v jeho dosahu něco z toho je. Nezaškrtnutá položka, ukáže vše v dosahu, ale to může být velmi pomalé, když je okolo objektů mnoho.
Ovládání vám umožňuje nastavit dosah scanneru a to mezi 1km až 2,147,483,647km. Jestliže zadáte větší číslo, vratí se zpět k maximu. V převodu je tato hodnota okolo 14,35 AU. Pro porovnání, 5 AU je přibližně 750,000,000 km.
Také můžete posuvníčkem nastavovat úhel scanu. Nastavení nového úhlu, způsobí automatický scan. Pro opakování scanu, po změně dosahu, je třeba kliknout na tlačítko scan, scan automatický není.
Ve spodní části jsou vidět výsledky scanu. Nezapomeňte, že koukáte pouze na snímek jednoho okamžiku ve vámi nastaveném výseku, s žádným "živými" daty. Scanovat můžete kolikrát budete chtít, ale nikdy to nebude kontinuální pohled, nic se neukáže pokud scanznovu nespustíte.
Dosah a úhel
Směrový scanner detekuje objekty pouze ve vámi nastavených mezích dosahu a úhlu. Scannujete vlastně pouze kónovitý prostor, rozšiřující se od vaší lodi.
360ti stupňový scan znamená, že scanujete vše okolo vás. 180ti stupňový zahrnuje vše "před vámi", ale nezapomeňte, že natočení kamery určuje směr scanu. Nezáleží na natočení vaší lodi, nebo jestli k něčemu letí, pouze na směru vašeho pohledu.
V obrázku nad je vidět jak 4 scany po 60ti stupních, trošku oddělené, dokáží pokrýt skoro celou oblast jako 90ti stupňový scan (a něco navíc). Takže když přejdete 9Oti na 60 stupňů a máte dostatek praxe s přesným cílením vaší kamery, budete schopni určit v jaké části to 90ti stupňového scanu se nachází váš cíl během 4 scanů. Jelikož vodorovný úhel pohledu je (vaší obrazovky v EVE) okolo 100 stupňů a svislý 75 stupňů, scanování 9Oti stupni pokreje skoro vše co vidíte.
Jukněte na tento obrázek, abyste viděli kolik ze světa vidíte na vaší obrazovce a jak vypadají jednotlivé úhlové výseky pro porovnání.
Použití směrového scaneruScanner má mnoho použití, zde jich je pár:
- ke zjištění zdali není POS u měsíce, ke kterému chcete skočit
- k detekci nepřátel warpujících k vaší blízkosti (při misích, aj.)
- k zjištění možného kempu na bráně z bezpečné vzdálenosti
- k nalezení objektů zanechaných na safespotech
- k nalezení nepřítele či oběti (např. ke kterému měsíci či beltu škočil, či jestli někdo na beltu těží)
Pro hledání nebo zjišťování čehokoliv platí tentýž postup, začnete s 360ti a s postupným snižování úhlu lokalizujete směr, kde se cíl nachází, nasledně snižujete nebo zvyšujete dosah scaneru, čímž zjistíte jeho přibližnou vzálenost, tímto také eleiminujete případné okolní rušivé vlivy (blízké okolní měsíce, apod.). Zjišťování vzdálenosti není vždy potřebou, ale v případě probování protivníka je to takřka nutnost, ušetří to proby a víte jakou probu daného dosahu použijete! Nezapomeňte, že scaner má dosah cca 15 AU a systém ve kterém jste je jistě větší, takže to musíte oskenovat z více pozic pro nejlepší pokrytí.
Scaner můžete používat a je to v low secu a nule nutnost, jako systém včasné detekce, pokud se nepřítel blíží přímo k vám nebo k vaší blízkosti. Mise jsou toho častým úkazem, kdy nepřítel objeví deadspace kapsu vaší mise a přes brány proskáče až k vám, protože pro něj nejsou zavřené a může vás sundat v misi, nastavte svůj scanner na 360 stupňů a dosah tak aby jste pokryli prostor ve kterém mise je, třeba 500,000 km a pravidelně scanujte okolí, zdali se neobjeví nějaká loď a věřte, že ta vám s misí opravdu nepomůže. Pokud misujete v low secu tak se i pro větší bezpečnost držte několik kilometrů od brány, aby pokud bude nepřítel rychlý, jste měli čas odwarpit, jinak by vás mohl zascramblovat a....
zdroj:
mapnet.cz